Inside the exhibition: temporalità, dispositivo e narrazione
H09:30
By signing-up
H09:30
By signing-up
Day VIII of Doctoral Studies of the Rome Art History Network (RAHN)
Now more than ever, temporary exhibitions saturate museum spaces, influencing contemporary critical debate. Their ephemeral nature allows to develop unique narrative strategies, which focus on issues of identity, being shaped and at the same time influencing art historiography and theory. Studying display devices, the objects themselves and the actors involved makes it possible to delve deep into the peculiarities of a specific culture and society, taking also into account the reception of the phenomenon on the broader public.
This study day aims to reflect on the ephemeral nature of exhibitions with an interdisciplinary approach, working diachronically over a broad time span (16th -21st century). The event is promoted by the Rome Art History Network (RAHN), an international network of art historians with the aim of fostering the exchange between young Italian and foreign researchers, in collaboration with Istituto Svizzero.
The study day is organised by Gloria Antoni (Università di Roma Tre), Matteo Chirumbolo (The Courtauld Institute of Art), Gianluca Petrone (Sapienza Università di Roma), Célia Zuber (Université de Genève, EHESS Paris), with the supervision of Francesca Parrilla (University of Notre Dame, Rome).
The conference will be held in Italian, English and French, and can be followed via web, registration required.
To participate: link zoom
Please find here the programme.
Programme
H09:30 Welcome – Joëlle Comé (Istituto Svizzero)
Introduction – Gianluca Petrone (Sapienza Università di Roma), Célia Zuber (Université de Genève, EHESS Paris)
Dallo spazio privato allo spazio pubblico
Chair: Benedetta Cestelli Guidi (Sapienza Università di Roma)
H10:00 Lunarita Sterpetti (Sapienza Università di Roma): Due esempi di esposizioni medicee nel Cinquecento: le feste nuziali di Alessandro e Cosimo I
H10:20 Vincenzo Sorrentino (Università degli Studi di Firenze): La nascita delle mostre a Napoli: un documento e una nuova ipotesi
H10:40 Ahn Cabelle (Harvard University): Pour la satisfaction de l’œil: the 1797 exhibition of drawings in the Louvre
H11:00 Debate
H11:30 Break
Identità nazionali in mostra
Chair: Benedetta Cestelli Guidi (Sapienza Università di Roma)
H12:00 Jonatan Jair López Muñoz (Universidad Complutense de Madrid): I musei catalani nell’Ottocento: la lotta museologica per il controllo della storia
H12:20 Camille Napolitano (École Pratique des Hautes Études): Architecture expositionnaire, architecture de surface: vers le théâtre d’une utopie nationale
H12:40 Debate
H13:00 Break
Historiographic turn
Chair: Maria Bremer (Bibliotheca Hertziana, Roma)
H15:00 Giada Policicchio (Università degli Studi di Firenze): L’Esposizione berniniana a Roma nel 1899: storia di una mostra riscoperta
H15:20 Silvia Maria Sara Cammarata (Università degli Studi Roma Tre): Identité italienne 1981. Genesi di una svolta
H15:40 Alexandra Timonina (Università Ca’ Foscari): Patterns of historiography: Russian avant-garde art in curatorial practice, 1979-1992
H16:00 Debate
H16:30 Break
(Con)temporary exhibition
Chair: Maria Bremer (Bibliotheca Hertziana, Roma)
H17:00 Stefano Agresti (Sapienza Università di Roma): Quale monografica? Problematiche e possibilità di realizzazione delle retrospettive postume sugli artisti della contemporaneità. Tre casi di studio
H17:20 Louis Boulet, Fanny Bieth (Université du Québec à Montréal): L’exposition temporaire entre circulation et contextes locaux. L’exemple de Soulèvements
H17:40 Debate
H18:00 Conclusion – Gloria Antoni (Università degli Studi Roma Tre), Matteo Chirumbolo (The Courtauld Institute of Art)